Sociokulturellt perspektiv.

Sociokultur innebär samspel och samarbete mellan människor där en sociokulturell individ utvecklar sina grundläggande kognitiva färdigheter, det vill säga sin uppfattning om sig själv och andra människor. Det sociokulturella sammanhanget anses vara av stor betydelse för individens utveckling. En som utvecklat den sociokulturella teorin i Sverige är Roger Säljö. Vidare menar Säljö att lärandet sker i interaktion mellan individer och att man i ett sociokulturellt perspektiv "intresserar sig för hur individ och grupp tillägnar sig och utnyttjar fysiska och kognitiva resurser" (Säljö 2000)

Källa: Wikopedia

Sociokonstruktiv pedagogik är något som Roggio Emilia skolorna använder sig mycket av och har det sociokulturella som grund. Det handlar helt enkelt om det vi lär oss i samspel med andra och hur vi utvecklas i samspel med andra, vilken påverkan omgivningen har i varje persons identitetskapande.

Kommentarer
Postat av: Nina Lindström

Reggio Emilia heter det!

2008-06-25 @ 09:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0