Nä nu..
..vill jag flytta till varmare breddgrader. Det är -10.6g ute nu på morgon. Frosten ligger vit hela dagarna. Tänk att det skall vara så här varje höst. I jan-feb-mars är -10 ingenting. Jag har faktiskt varit med om en vinter då tempen sjönk till -48 grader. Jag mins att bilenn startade när jag skulle åka till jobbet men deäcken var stelfrusna som hockypuckar och ovala så det guppade mucket när jag körde. I ladugården där jag jobbade låg en kondensdimma så tjock att jag knappt såg djuren. Men det gick. David jobbade i ett lokalt travstall och där hade alla vattenledningar frysit sönder. Och de var inte ensamma med det problemet. Det är det vanligaste problemet här uppe när det blir riktigt kallt.
Annars är det ganska mysigt på kvällarna när det är mörkt vi halv sex och man ka tända lite ljuskreationer ute för att värma upp stämningen lite. Även inne försökare jag mysa till det med filtar och ljus.
Just nu håller jag på en em skrivuppgift där jag skall reflektera över begreppen segregering, integrering och inkludering. Samt om den akademiska självbilden och dess betydelse för inlärning. Det har nämligen visat sig att den typ av spec.ped. verksamhet som bedrivs i Sverige har motsatt effekt mot vad man hade tänkt sig. Nämligen att med att skicka ut ( segregera) elever från klassrumet för att gå till spec.ped. sänker deras akademiska självbild vilket i sin tur påverkar inlärningsförmågan negativt. Tanken är att eleven skall kompenseras för sina brister ( bara där ryser jag) för att sedan integreras i klassen igen (helt galet). Men undersöknngar har visat att väldigt få elever får nytta av den spec.ped. hjälp de utsätts för. Nu vill skolan att alla elever skall inkluderas, alltså aldrig lämna klassrumet utan hela miljön (läraren, klassrumet, undervisningsmetoden) skall förändras så att alla elever skall få medel att uppnå SINA mål.
Ja, lite kort om vad jag jobbar med just nu...
Annars är det ganska mysigt på kvällarna när det är mörkt vi halv sex och man ka tända lite ljuskreationer ute för att värma upp stämningen lite. Även inne försökare jag mysa till det med filtar och ljus.
Just nu håller jag på en em skrivuppgift där jag skall reflektera över begreppen segregering, integrering och inkludering. Samt om den akademiska självbilden och dess betydelse för inlärning. Det har nämligen visat sig att den typ av spec.ped. verksamhet som bedrivs i Sverige har motsatt effekt mot vad man hade tänkt sig. Nämligen att med att skicka ut ( segregera) elever från klassrumet för att gå till spec.ped. sänker deras akademiska självbild vilket i sin tur påverkar inlärningsförmågan negativt. Tanken är att eleven skall kompenseras för sina brister ( bara där ryser jag) för att sedan integreras i klassen igen (helt galet). Men undersöknngar har visat att väldigt få elever får nytta av den spec.ped. hjälp de utsätts för. Nu vill skolan att alla elever skall inkluderas, alltså aldrig lämna klassrumet utan hela miljön (läraren, klassrumet, undervisningsmetoden) skall förändras så att alla elever skall få medel att uppnå SINA mål.
Ja, lite kort om vad jag jobbar med just nu...
Kommentarer
Postat av: Bibbi
Hihi, och vi gnäller nu när det blivit frost = strax under nollgradigt... Landet är LÅNGT...!
Postat av: lena karlsson
haha..här är det +10 och jag fryyyser järnet då jag går ut. Bortskämd har jag blivit.
Trackback