Pluggar.

Jag läser och läser. Just nu läser jag en bok som heter Motboken och iden analyserar och kritiserar författaren skoldebatten i Sverige kontra verkligheten, skolhistoria, lärarutbildningen och de politiska styrningarna. Till denna uppgift har jag också läst och haft lektion med Mats danell som skrivit avhandligen På tal om elevinflytande. Och jag skall läsa en artikel från Lärarförbundets tidning som heter Skolproblem - barnets eget fel?

Problemet är att jag har svårt att koppla literaturen med uppgiften...Så här står det i min studiehandledning.

Syftet med uppgiften är delvis att fördjupa den vetenskapliga förståelssen, genom att nyttja teori som anlalysinstrument och att få förståelse för mötet mellan teori och praktik, dels att få förståelse för hur vi konstruerar vår värld genom begreppsbildning. Gör en analys av samtalet (eller andra diskurser, ex; åtgärdsprogram, iup, styrdokumet osv) i en verksamhets kring konstruktionen elever i behov av särskilt stöd och/eller elevers möjlighet till elevinflytande. Du kan göra detta genom ett lärandeperspektiv, föräldraperspektiv eller elevperspektiv. Observera att du bör beakta forskningsetiskt förhållningsätt. Uppgiften presenteras i ett paper där syfte med uppgiften tydligt framgår och även hur du gjort själva undersökningen (metod). I bakgrunden presenteras ovan beskrivna litteratur och föreläsning och du får gärna ta med ytterligare litteratur. Vilka är de (special-) pedagogiska lärdomarna?

Våjjne våjjne....

Kommentarer
Postat av: P

Gaaah boring...

2009-01-03 @ 15:05:19
Postat av: Bibbi

Jisses, den uppgiften var ju inte alldeles... solklar, precis. Och får du inte ihop den med litteraturen förstår jag om det känns lite jobbigt.

2009-01-04 @ 09:17:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0