Ibland blir jag less på mig själv.
Jag skulle ha gjort en miljon saker men icke sa nicke. Jag har varit ruskigt lat med alla måsten idag. Vi har varit ute med hundarna Aron och jag. Och varit till stallet och mockat. Sen sov vi och nu har vi ätit och jag bakar bullar. En hel dag till ingenting, det kommer att straffa sig....
Urladdning.
Imorgon har jag inga lektioner så då är det självstudier. Jag behöver renskriva en lässlogg i kurs A0013P, göra om upplägget i utvecklingsplanen för S0005P, boka intervjuv med en ämneslärare, helst en SO lärare i senare år och läsa en massa litteraur.
Jag vill ut och rida också och har lite föreningsarbete att ta itu med. Bada Kinesen och reda ut tovor. Lite dåligt samvete för allt jag inte hunnit i veckan. Förhoppningsvis så lugnar det ned sig lite snart....
Torsdags morgon.
Jag hade tänkt rida i går men jag hann inte. Jag måste sova också. Så här ser en skoladag ut för mig.
Upp 0530 - göra sig iordning och koka te.
0610- Grannen plockar upp mig från vägen.
0700- frame på skolan, köper en macka och sätter mig vid en dator.
0750- Går till Cafét och köper mer te och en macka.
0815- första lektionen börjar.
0945- rast
1010- andra lektionen börjar.
1145- lunch.
1300- antingen lektion eller självstudier.
1430- rast.
1445- antingen lektion eller självstudier. Försöker fixa böcker och grejer också.
1615- Grannen kommer och plockar upp mig på campus.
1700- hemma. Försöker vara med Aron så mycket som möjligt. Äta middag och sånt. Umgås lite.
1900- Läggdags för aron. Förhoppningsvis så somnar han ganska fort och sover bra.
2000- Plugga, skriva, läsa, leta, fixa, rasta hundar, ev. gå till stallet, föreningsarbete.
2200- Nina slut, ser kanske lite TV, försöker komma i säng, blir ofta aldeles för sent.
Blaj
Fick göra om allt och hoppas det gick att spara denna gång. Nu skall jag försöka fortsätta med innehållet och diskussionsfrågor till mina grupparbeten. Jag är lite nervis för morgondagen faktiskt. Jag är på djupvatten känns det som.
Jag
Ångest och inridning.
Igår kom Theres och utmanade ödet med en ridtur på en Lotta som har stått i stall och hage i över fem år. Men vi känner Lotta och vet att hon är en otroligt snäll häst som alltid gör sitt bästa och aldrig en fluga förnär. Utom när hon brunstar, då kan hon vara en bitch. Här kommer en film på hela förloppet.
Helt otroligt rolig grej.
http://en.akinator.com
Vi lyckades överlista den några gången men det var svårt. Tänk på en kändis och svara på frågorna så lyckas anden lista ut vem du tänker på. Iblnad på bara fyra fem frågor!
För alla vi som känner igen oss...
Kurslitteratur
Artiklar, rapporter, en hel doktorsavhandling på 340 sidor, styrdokument, examensarbeten mm. Plus en massa böcker, som tur var fick jag låna några böcker av Linda och några hade jag sen tidigare.
Detta för en kurs som är på ca 5 veckor. Sen kommer nästa kurs, med nästa litteraturlista....
Till detta kommer då också spec.ped. kursen.....
Dag två.
Sen hade vi grupparbeten och jobbade fram vårat konsept och underlag för våra pedagogintrevjuver. Ja, jag kan nog komma undan den uppgiften men samtidigt kan man alltid lära sig nått nytt.
Sen har jag lunchat med Linda och sedan har jag jobbat med mitt andra plugg. Jag ska skriva och presentera en utvecklingsplan. Jag har valt att vända mig mot personer kring skolan, rektorer, lärare, elever, föräldrar och politiker. Utbildningsdagen kommer att handla om diagnosers inflytande på undervisningen och begreppsfördjupningar kring relaterade begrepp som, -marginalisering, - avikelse, - stigmatisering mm.
Ett första upplägg ska vara klart till på måndag och pressenteras den 29. Då ska jag under 40 minuter framföra mitt förslag till utvecklingsplan och visa kunskap i all litteratur knuten till planen.....
Så nu måste jag jobba....
Äntligen!
Fas ett avklarat.
Humlan.
Jag behövde komma bort en stund som mötet och fikat igår var otroligt skönt och trevligt.
Mitt öronproblem har kommit tillbaka. Det sjunger i örat och gör ont. Jag har svårt att fokusera och har väldigt kort stubin. Jag börjar koppla detta med stress och ångest. Kan det vara så enkelt? Jag börjar skolan på måndag plus den fristående kursen så det blir 150% studier. Årsmötet för PHU närmar sig och det är lite småfix med det. Lillis behöver badas, borstas och klippas. Hästen skulle behöva komma ut lite emn han har visat ryggont och skulle behöva träna upp ryggen lite innan jag börjar rida. Det finns massor jag skulle vilja göra i huset och fram för allt behöver jag sova. Och träna, det blev bara ett styrkepass i veckan men jag vill träna mer. Kan det vara så att allt hopar upp sig i huvudet och då börjar det sjunga i öronen? Fast blod i örat kan väl inte komma av stress?
Trött.
På måndag.
Så här inför skolstart vill jag handla en massa mysiga skolgrejer och fina skrivböcker men det är snålt i kassan. Nu ska ju förskoleavgiften betalas och litteratur för kurserna inhandlas. Så jag få hålla till godo med det jag har hemma helt enkelt.
Veckan som är kvar av hemmastudier ska jag försöka göra bort så mycket som möjlgt på spec. ped. kursen och laga en massa mat att ha i frysen samt baka lite. Det är skönt att ha färdigt i frysen till de dagar då tiden inte räcker till. Och David är ingen direkt gourmet-kock direkt. Även om han som jag tycker om god mat så har han svårt att praktisera sina kökskunskaper.
Tänker inte...
Vinter igen.
Förskolan ringde idag, den 2 feruari får Aron börja på inskolning. Då hänger det på om David får föräldraledigt två kanske tre veckor. Vi får se vem av oss som får ta inskolningen. Jag har som sagt inte fått ett klart schema än. Det ska bli så spännande med förskola för Aron. Många föräldrar verka tycka förskola är hemskt men det tycker inte jag. Tvärt om anser jag att förskolan är superbra. Barn lär sig ortoligt mycket av varandra och det är extremt viktigt för deras sociala kompetens att få omgås med barn i samma ålder utan föräldrar med utbildade pedagoger. MEN! Då ska pedagogerna vara utbildade! Inte barnskötare, utan utbildade pedagoger! Förskolan är inte som det hette förr ett "dagis" där man förvara barnen medans föräldrarna arbetar utan en skola med pedagogisk verksamhet och utveckling. Även för de minsta. Specialpedagogikstudierna jag göra sträcker sig från förskola till gymnasium plus att de allmäna utbildningsområdet är det samma för alla lärare så jag har iallafall lite insikt i hur förskolan ska verka.
Typisk måndag.
Jag jagar scheman för min kommande kurs. Nu har jag äntligen hittat rätt kurskod men nått är fel för det är bara tre lektioner inbokade 10 veckor fram. Ingen studiehandledning hittar jag heller. Jag gissar att de är sent ute med planeringen helt enkelt som vanligt. Studenterna skall ha sitt schema två veckor före så man kan planera men hittis tror jag inte jag har varit med om det....
Sjuklig.
Jag känner mig trött, hängig och stel. Jag hoppas att det är sympatikänslor med Aron för ikväll är det spinning....
Typiskt att vi har en sjukling när det är kanonväder ute. Idag har solan glimtat fram så mycket den nu kan göra mitt i vintern och bara någon enstaka minusgrad. Det hade varit trevligt att göra nått ute idag med det har blivit att sitta inne med sjuklingen i soffan och sett film och läst lite om begreppet diagnos. Helt otroligt tråkt bok även om ämnet är intressant. Jag för kämmpa mig igenom helt enkelt.
Jag har blivit lovad att Nybyns rektor skall höra av sig i morgon så det verkar som att vi kanske får plats i byaskolan. De skriver på sin hemsada att de är Reggio Emilia inspirerade och jag måste fråga exakt vad från Reggio Emiliga de har annamat. Om de bara har plockat en del från pedagogiken eller om det har hämtat inspiration från grundsynen av barn också....
Jag kommer nog att bli en jobbig förälder ur skolperspektiv.......
Feber.
Blir nog inget Skeppet imorgon heller om febern inte släppt.
Ändrade planer.
Nostalgitripp
Skitig hästsvans.
Respekt?
Bibbi kommenterade tidigare att hundfostran och barnfostran kanske är ganska lika, och ja, det är väligt lika. Tycker jag i allafall. Och tydligen proffessorerna på LTU som rättar mina uppgifter. För eftersom jag inte har lika mycket erfarenhet av skolan som mina kurskamrater som jobbar inom skola på olika sätt så refererar jag ofta till hundarna och har fått väldigt bra respons på det mesta. Människor och hundar är inte så olika på många områden som inlärning, ledarskap, rangordning, sociala fält osv. Hundar är mer primitiva än människor men man kan dra många paralleler. En av dessa är att du vinner ingen respekt hos varken hund eller barn genom att slå dem. Du får underkastelse och osäkerhet. Och en väldigt ojämn relation. Vilket medförljer en mycket svag akademisk självbild som är direkt negativ för inlärning och utveckling.
Man kanske ska säga...
Men det låster mer som ett krav och vem vill kräva nått som liksom?
Igår hade vi en lite diskution om manligt och kvinnligt. david ville ha en fjärkontroll med knappar som komenderade kvinnan i huset. Jag kontrade med att säga att jag är nog inte så svår att leva med att han måste ha en tyst-knapp till mig. Nääää, säger han då. Det är nog lättare att leva med mig än med dig tyckte jag då. VA! Undrar han, är jag jobbig att leva med. Nej, sa jag. det sa jag inte, jag sa att det är nog lättare att leva med mig än med dig, inte att du är jobbig att leva med.
Typiskt tjejer?
Som exempel:
Jag: -Jag skulle bli väldigt glad om du damsög.
Han: -Javisst.
Jag:........................? (väntar)
Han: ....................(går och sätter sig framför datorn.)
Jag: ......(Jag gör det väl själv då, han vill inte göra mig glad, han tycker inte om mig, han skiter i om jag blir ledsen, ska man då fan göra allt här i huset medans han sitter framför datorn! När ska jag få vara "ledig"!????)
Jag tar fram damsugaren och damsuger blir sur och grinig, arg och vresig och känner mig oälskad.
Sillnaden idag är att jag på en gång talar om att jag kommer att bli sur om han inte gör som jag ber allternativt förhandlar mig fram till när han skall göra det jag ber honom om och varför det är viktigt att han gör det nu. Och att jag blir sur och känner mig oälskad och oönskad om han bara skiter i att göra mig glad.
En ny vana.
Hundar och barn.
Ännu kallare, -24.
Förhoppningsvis blir det en bra dag att plugga. Och att fortsätta jaga rektorer. Och städa lite. Kanske baka och laga lite mat. Mitt lasange-experiment tog slut igår. Jag kanske struntar i att bakar och gör egna köttbullar istället. Nu är det inte många dagar kvar innan mina dagar blir fyllda med annat och tid för matlagning blir minimal. Beroende på om vi får nån dagisplats då...
Smaken av svett på läpparna.
Andra passet känndes bättre, jag skall nog fixa dett med spinning! Men oj vad rumpan protesterade när jag satte mig på cykeln! Det tog några hemska minuter innan smärtan domnade bort. Jag skall minsan införskaffa geleöverdrag som jag sett en del har att sätta på sadeln. Vissa bitar gick riktigt bra. Jag har börjat lära mig tekniken i de moment där man står upp i cykeln och jag har lärt mig hur jag skall ställa in cykeln för att passa bättre. Nästa pass är på söndag.
Svinakallt.
Ikväll ska jag spinna igen. Då blir man varm iallafall.
Jag har börjat läsa nästa bok i kursen. Diagnosens makt. Den skall bara reflekteras, skönt då behöver man inte grubbla så mycket. Sen är jag bara en uppgift efter. Sen kommer nästa moment och en uppgift jag inet alls förstår mig på så jag måste kontakta kursledaren för lite förtydligande.
Idag har jag jagat rektorn för förskolorna här omkring. Det är rektorn som fördelar platserna och det börjar bli lite akut nu. Det är tänkt att jag skall börja studera på 150% den 16 januari.....Men vederbörande behagar inte svara i telefon så jag har mailat till både Altersburks rektor och Norrfjärdens rektor. Läste i skollagen i går att de är skyldiga att ge mig en plats så det ska nog ordna sig.
Uppesittarkväll.
Träning.
Några perioder av mitt liv har jag tränat ganska intensivt och alltid älskad det. Varför det ändå kommer perioder av ren lättja vet jag inte. En av orsakerna jag ursäktar mig med är att om och när jag tränar vill jag vara lite för seriös vilket tar ganska mycket energi, tid och pengar. Vilket inte alltid passar sig. Men jag mår aldrig så bra som när jag tränar så nu jäklar. För att spara tid och pengar så ska jag börja på ett bya gym som ligger i min barndomsby Sjulsmark. Där har de också spinning två gånger i veckan. Spinning är ingen favvosport för mig, träna i grupp är inte heller min grej men jag skall fanimig göra detta. Mest gillar jag vikterna och Sjulsmarks sporthall har ett litet styrketränngsrum. Jag saknar några gerjer där men jag får försöka utnyttja det som finns. Det är så sjukt egentligen att jag har stora kunskaper om träning och kost men skit fullstäningt i allt och blundar för all skit jag stoppar i mig och hur lite jag rör på mig. Det finns bara en som kan hjälpa mig ta tag i detta och det är jag själv. Det är bara så svårt att sparka sig själv i rumpan...
Ännu ondare.
Klockan är snart 0800, Aron vaknade vid 07 idag. Det har redan varit 3 besökare på sidan...Undra vilka det kan vara...
Ont i arslet.
Fler funderingar.
Hmm...Undra vad det kan bero på....
Vaken
Vaken
Funderingar
Ett barn faller och börjar gråta, " Det var inget! Det gjorde inte ont! Sluta svamla det där var inget att gråta över!" En del av komentarerna från vuxna som genast ställer upp barnet. Hur kan någon säga till en annan att det inte gjorde ont? Hur vet du det? Det kanske gjorde jätte ont! Är det fult att gråta? Knäpp fråga, det är klart att det är fult och fel att gråta. Vet vi alla som ramlat och slagit oss hur fort man ställer sig upp och lådsas att det inte gjorde ont. Helt sjuk egentligen. För hel**te! Låt barnet ramla och slå sig, låt det gråta, trösta barnet! Säg inte att det inte gjorde ont! Hur vet du det!
Trots, maktkampen. Hur man nu kan tycka att man måste vinna över ett litet barn. " Mitt barn är så trotsigt just nu, h*n vill inte sova, vaknar på nätterna och gråter. Men vi plockar inte upp, h*n ska inte få vinna." Sånna kommentarer får mig att se rött. Barn komer i olika stadier i utvecklingen där de sover sämmre och behöver mer närhet. Skall man då vägra barnet tröst och närhet när det behöver det som mest?! För att vinna nån konstig maktkamp som bara finns i föräldrarna huvud för att det stör deras vuxenliv. Vad lär vi barnet då? Att man inte skall be om stöd? Att det ensamt skall ta sig an världens hinder? Att ensam är bäst och räkna inte med stöd för du får klara dig själv? Jag vet inte. jag skulle aldrig vägra Aron tröst och trygghet när han skriker efter det. För det händer vill jag lova. Vissa perioder är riktigt jobbiga. Det kan hända att någon av oss får ligga med honom i sängen hela kvällen och hela natten för att han skall sova. Sen nån vecka senare är det borta, han sover som en stock från nattning till morgonen. Utan maktkamp. Jag välkommar ett barn som talar om vad det vill och törs, kan och har lov att ställa krav på sin omgivning!
Pluggar.
Problemet är att jag har svårt att koppla literaturen med uppgiften...Så här står det i min studiehandledning.
Syftet med uppgiften är delvis att fördjupa den vetenskapliga förståelssen, genom att nyttja teori som anlalysinstrument och att få förståelse för mötet mellan teori och praktik, dels att få förståelse för hur vi konstruerar vår värld genom begreppsbildning. Gör en analys av samtalet (eller andra diskurser, ex; åtgärdsprogram, iup, styrdokumet osv) i en verksamhets kring konstruktionen elever i behov av särskilt stöd och/eller elevers möjlighet till elevinflytande. Du kan göra detta genom ett lärandeperspektiv, föräldraperspektiv eller elevperspektiv. Observera att du bör beakta forskningsetiskt förhållningsätt. Uppgiften presenteras i ett paper där syfte med uppgiften tydligt framgår och även hur du gjort själva undersökningen (metod). I bakgrunden presenteras ovan beskrivna litteratur och föreläsning och du får gärna ta med ytterligare litteratur. Vilka är de (special-) pedagogiska lärdomarna?
Våjjne våjjne....